zondag 16 december 2012

de beste films van aaf brandt corstius

De beste films volgens Aaf Brandt Corstius Wat zijn de beste films van 2012? De hele maand december brengt Cineville weer de eindejaarslijstjes van allerhande prominenten, kenners en BN'ers. Vandaag de top vijf van schrijfster en columniste Aaf Brandt Corstius. Door Emma Curvers 10 december 2012 om 14:48 Je kent Aaf Brandt Corstius van de column die ze jarenlang schreef voor NRC Next op bladzij twee, of de columns die ze nu schrijft voor de Volkskrant en Margriet. En anders wel van haar boeken Het jaar dat ik dertig werd of Banaantje. Het punt is, Aaf Brandt Corstius is beroemd en toch gewoon genoeg om zelf even een foto te maken voor boven deze blog. Dit zijn Aafs lievelingsfilms van 2012. De keuze van Aaf Brandt Corstius: 1. Jagten 'Zeker de beste film van het jaar voor mij, heb er nog zo vaak aan gedacht en hij heeft ook echt, hoe erg dat ook klinkt, mijn manier van naar anderen kijken een beetje veranderd. En ik ben ook nog eens dol op Scandinaviƫ in de winter.' 2. De rouille et d'os 'Hele mooie film, zowel visueel als qua verhaal, en ik vond die hoofdrolspeelster zonder benen zo knap! (En ook wel knap gedigi-animeerd, trouwens, want ze heeft dus eigenlijk wel echt benen).' 3. The Staircase 2 'Op het Idfa gezien, het vervolg naar de oerspannende Staircase, docuserie waar ik ooit een winter aan verslaafd was en sindsdien vaak had gegoogeld hoe het toch verder was gegaan met de man die voor moord op zijn vrouw was veroordeeld nadat ze van de trap was gevallen.' 4. Hemel 'Prachtige film van Sacha Polak en Helena Vermeulen met erg leuke dialogen en heeeel mooi gefilmd. Ze gaan misschien een boek van mij verfilmen en ik hoop daar vurig op. En weer een fantastische hoofdrolspeelster.' 5. Girl With the Dragon Tattoo 'Eng, eng, eng, en daardoor niks voor mij, maar ik vond de hoofdrolspeelster zo ontzettend goed (wel een thema bij mij) en het zag er ook wel erg mooi uit allemaal. Op die huiveringwekkende kelder na.' Foto Aaf Brandt Corstius: Aaf Brandt Corstius

Geen opmerkingen: